האם אתם חושבים שקריאת ספרים לילדים צעירים היא חשובה?

לפי מחקרים, כנראה שתשובתכם חיובית. רוב האנשים חושבים שלקרוא ספרים לילדים צעירים זה חשוב מאוד. למה? זה תורם להתפתחות השפה ואוצר המילים של הילד, ובמידה מסוימת ללימודים אקדמיים בהמשך. בנוסף, קריאת ספרים לפני השינה מהווה זמן שקט ואינטימי עם הילד, ולכן היא מתאימה להיות חלק מהטקס שלפני השינה.

מעבר לכך, תוכן הספר מאפשר לילדים לגלות עולמות חדשים, ויותר מזה, ניתנת להם הזדמנות להגיע לתובנות על היחסים בין הדמויות בסיפור, ובאמצעותן, על יחסי הגומלין של הילדים עצמם עם סביבתם.

ובעצם לכאן רצינו להגיע. לא סתם הכותרת מתייחסת לקריאת ספר כאל פעילות משותפת למבוגר ולילד. מרבית ספרי הילדים מכילים התייחסויות למחשבות, רגשות ודילמות של הדמויות, ובכך מזמינים את המבוגר לדבר עם הילד על אותן המחשבות והרגשות של הדמויות בספר, ולקשר את זה לחיים של הילד. נשמע לכם מסובך או מוגזם? זה לא חייב להיות ככה.

בואו נראה למה הכוונה.

כמה פעמים יצא לכם שהילד או הילדה מבקשים מכם לספר להם בפעם הרביעית (השבוע) את אותו הספר? זה די משעמם, ואם הספר הוא ארוך, בטח תבקשו מהילד שיבחר סיפור אחר. אם הספר הוא קצר, אתם בטח כבר מדקלמים אותו ואולי מעדיפים להפעיל את "הטייס האוטומטי" ופשוט לקרוא ולגמור עם זה.

אבל כאן אנחנו רוצות להציע משהו אחר, שבטח חלקכם כבר עושים. במקום "סתם לקרוא" ולהשתעמם, נסו מדי פעם לדון עם הילד במצבים הרגשיים ובמחשבות של הדמויות בספר, ולעיתים קרובות תגלו שדברים שנראים לכם כברורים מאליהם אינם כאלה עבור הילד. מכאן, שהספר מזמין אתכם לדבר עם הילד על דברים שונים, כגון...

נקודות ראות שונות של הדמויות והסיבות להתנהגותן - זה יכול להבהיר לילד את הקשר בין מחשבות ורגשות לבין התנהגות, קשר שלא תמיד ברור לו.

פער בין אמונה או מחשבה לבין המציאות - ילדים צעירים בדרך כלל לא ערים לכך שמה שמישהו חושב, לא בהכרח נכון במציאות.

קישור לחיים של הילד- כמעט כל ספר לגיל הרך מזמין קישור כזה. כדאי גם לנסות להשתמש בשאלה "קרה לך פעם משהו דומה?" כשאתם קוראים על דמות שחשה רגש מסוים. יתכן ותוכלו לשמוע על דברים שחווה הילד שלכם. אז אם הילד שלכם חוזר מהגן ואומר שהיה "כיף" ולא מפרט, אולי באמצעות הקריאה המשותפת תשמעו חוויות מהגן ובכלל, שככה לא כל כך יוצא לכם לשמוע.

זה על קצה המזלג.

חשוב לנו לציין שאנחנו לא מתכוונות שכל קריאה של ספר תהפוך ליום לימודים ארוך. קריאת ספרים אמורה להיות מהנה להורה ולילד כאחד. לא בכל פעם צריך לשאול או לדבר על הכל, רק כשמתאים. לפעמים גם אנחנו רק קוראות לבנותינו את הספר. אבל לפעמים, כשמתחילים לדבר איתן על המישור הרגשי של הספר, הקריאה הופכת להיות יותר מעניינת, והחוויה המשותפת הופכת להיות עשירה יותר.

 

במאמרים הנוספים באתר תוכלו לקרוא ביתר פירוט על האופן בו ניתן להעשיר את קריאת הספרים המשותפת, וכן על תרומתה האפשרית של קריאה זו להתפתחות הרגשית חברתית של הילד. נשמח אם תקחו לעצמכם את הזמן לקרוא ולגלות את הדרך לחווית קריאה אחרת.

למידע נוסף >>