קריאת ספרים משמשת לעיתים כהכנה למצבים או שלבי חיים שונים. דרך הקריאה, אפשר לעזור לילד להתקדם, בין אם זה הכנה לקראת גמילה מחיתולים, הולדת אח או התמודדות עם פחדים.

איך זה עובד?

תחילת התהליך בהזדהות של הילד עם הדמויות בסיפור. הילד חווה את עצמו כמתמודד עם הסיטואציה ביחד עם הדמויות. ההזדהות מתרחשת דרך תגובה רגשית שהדמות מעוררת בילד. תגובה זו מאפשרת לילד להרגיש שאינו בודד בפחדיו, בתסכוליו ובהתמודדותו.

בגלל ההזדהות, הילד נוטה להשליך על הדמות את רגשותיו, תחושותיו ומחשבותיו, והפוך, להסיק מהדמות על עצמו. כך, במצבים בהם לילד חסרות מילים להבין ולהביע את תחושותיו לגבי נושא כלשהו, הדיבור והמעשים של הדמות יכול לאפשר לו להביע – וככה להבין - את תחושותיו.

חשוב לציין כי ילדים אינם נוטים להשליך על עצמם תחושות שהם אינם חווים. בדרך כלל, הילד יזדהה רק עם התכנים המתאימים לעולמו הפנימי, ויסנן החוצה את החלקים הלא מתאימים. גם אנחנו, כאשר אנחנו מזדהים בספר או בסרט עם דמות כלשהי, אנו מאמצים את החלקים באישיותה המדברים אלינו.

בעת הקריאה בספר, ההזדהות עם הדמות מאפשרת לילד לעבור איתה את כל התהליך עד לסיומו המוצלח – סיום שבחייו שלו הרבה פעמים עוד לא הגיע, וכך לעבד ולשחרר את החרדה או החששות המלווים את התהליך. פעמים רבות הילד יתקשה לשתף את ההורה ברגשותיו הקשים מסביב לנושא מסוים, מחשש שההורה ידחה אותו, או יכעס. אבל, הילד עשוי לאפשר לעצמו לדבר על הרגשות הקשים של הדמות. השתתפות ההורה בשיח ומתן לגיטימציה, תמיכה ועיבוד לרגשות הדמות, יאפשרו לילד להכיל את רגשותיו שלו ולא להתכחש אליהם.

התהליך הזה הוא בעל ערך ניכר לביטחונו העצמי של הילד. כאשר הוא מכיר ברגשותיו, מבין אותם, משתף בהם (גם אם בצורה עקיפה), ומקבל לגיטימציה מההורה, מתפתח בטחונו העצמי. זאת מאחר והילד מבין שרגשותיו (גם הקשים) הינם לגיטימיים, ולכן יש בו ובהם ערך. מכאן, שאין לו צורך להדחיק ולהחביא חלקים מעצמו בכדי למצוא חן בעיני ההורה.