למה כדאי לשים לב כשקונים ספרי ילדים?

  • הספר שתקנו ישמש את הבכור/ה שלכם וגם את הילדים הבאים. 

מכך עולה שעדיף להשקיע בספר בדפים קשיחים כשמדובר בספרי פעוטות.

  • הספר צריך להיות מהנה. אתם תקריאו את הספר הזה לילדכם אין ספור פעמים.

תקראו את הספר בעצמכם! האם הסיפור מעניין אתכם? האם הוא  מצחיק? האם הוא עושה חשק להמשיך ולקרוא? אהבתם את המסר שלו?

  • הספר צריך להתאים לשלב ההתפתחותי של ילדכם מבחינת אורך הטקסט, התוכן, והמסר שהוא מעביר.
גיל הילדהתפתחות שפתית וקוגניטיביתהתפתחות רגשית חברתיתסוג הספר
שנה
התחלה של מיקוד קשב  משותף.

בתהליך רכישת אוצר מילים.

 
ספרי מתן שם לתמונות.

ספרים קצרים בעלי מקצב או חזרות (מעשה בחמישה בלונים, איה פלוטו). שירי דקלום (בוא אלי פרפר נחמד, דגדוגים).

שנה- שנתיים
הארכת טווח הקשב.

התחלה של צירופי מילים.

זיהוי רגשות בסיסיים
שירי דקלום.

ספרים קצרים בעלי מקצב או חזרות (לבד על המרבד, העכביש העסוק).

סיפורים קצרים מעולם  התוכן הרלוונטי (הטיול של רוזי, הבית של יעל).

שנתיים
התחלה של משפטים לא מורכבים.

מתפתחת הבחנה בין  העולם הפנימי למציאות החיצונית.

זיהוי רגשות בסיסיים  בעצמי ובאחר. התחלת גילויי אמפטיה.
סיפורים המעשירים ומגוונים את אוצר המילים הרגשי של הילד (אקי העכביש הרגיש, פחדרון בארון).

חידוד הקשר הסיבתי בין  ארוע לבין התנהגות ורגשות (לקוף יש בעיה, הביצה שהתחפשה).

שלוש
התחלת משחקי דמיון.

הארכה נוספת של טווח הקשב.

עדיין ניתן משקל גבוה יותר למציאות על פני תכנים רגשיים.
הסבר פערים בין  רצונות וכוונות לבין התנהגות (הקטר הכחול שיכול, כשהכריש והדג נפגשו לראשונה).

הבהרת אמונות מוטעות (תולה רואה ירח מלא, קוף היום וקופת הלילה).

ארבע- חמשמעבר לשפה מורכבת ומובנת.הבנה מורכבת יותר של רצונות, כוונות ואמונות מוטעותחידוד ההבנה של אמונות מוטעות (איתמר פוגש ארנב, יום הולדת מסריח לאוסקר).
שש
יכולת הזיכרון מתפתחת.

הבחנה ביקורתית בין  דמיון ומציאות.

ראשית קריאה.

הבנה שהסתרת רגשות  גורמת לאמונה מוטעית אצל הזולת.
סיפורים בהמשכים (אלדין ומנורת הקסמים, ארץ יערות המערב).

אגדות עם (החתול במגפיים, מעשה

בשלושה אגוזים).

ראשית קריאה (אותיות הולכות לים, אלמי).

לקריאה נוספת – "קריאת ספרים בהתאם לגיל הילד" באתר "זמן הורים".

ניתן להציב בפני הילדים אתגרים קלים ולקרוא להם ספר שהוא על גבול השלב הבא – רק במידה והם משתפים פעולה ונראה שהם נהנים מהאתגר. 

נקודות נוספות שכדאי  להתייחס אליהן כשקונים ספר:

  • ספרים שמתאימים למספר פעילויות עם הילד: קריאה, המחזה, ציור, משחק על בסיס הסיפור וכדומה הם מצוינים (לקבלת דוגמאות מומלץ לעיין בספר "לבד על המרבד" שבאתר www.playplace.co.il.).
 
  • גם ספרים  שיש בהם כמה רמות של הבנה טובים מאוד מפני שאפשר להקריא לילד הגדול ולקטן יחדיו ולפתח שתי רמות של שיחה על בסיס הספר. (לדוגמה "אני זה אני ואני מיוחד"; עם הקטן ניתן לדבר על הרגשות שמופיעים בספר ועל הדברים שמייחדים אותו מאחרים. עם הילד הגדול ניתן לדבר על תגובות הילדים בכיתה שמשפיעות על הביטחון העצמי של הגיבור, ועל ההבנה שלו בסוף שהוא מיוחד ללא קשר לחיצוניותו).
 
  • ומה לגבי האיורים? איורים יפים הם תוספת מצויינת אך הם לא הכרחיים – אלא אם כן זה הבסיס עליו כל הספר נשען (ראו לדוגמה את הספר "הטיול של רוזי"). ילדים אוהבים איורים, אך "מיץ פטל' עם איוריו המופשטים למחצה הוא דוגמה מצויינת לכך שאיורים ברורים הם לא חובה. מלבד זה – כמה מעניין יהיה לנסות ולאייר את הסיפור בעצמנו (כשהאיורים לא מאיימים, הן הילד והן ההורה יכולים לנסות).

ועוד משהו על איורים –איורים מגבילים את הדמיון במידה מסוימת, מפני שכעת יש ל'סינדרלה' פנים והיא לא כל כך דומה לי. והמפלצת בארון בכלל לא מפחידה כמו מה שיש בארון שלי... מותר ואף כדאי לספר סיפורים בלי איורים או להמציא סיפור יחד עם הילד ובמיוחד בשבילו.

  • סוג נוסף של ספרים הם מה שאני מכנה "ספרי מטרה" – ספרים שנכתבו במטרה לעזור לילד ולהורים להתמודד עם שלב התפתחותי כזה או אחר. לדעתי כדאי ומומלץ להיעזר בהם. קחו בחשבון שלכל מטרה יש הרבה מאוד  ספרים, חלקם טובים וחלקם פחות- אל תקנו את הראשון שנקרה בדרככם. גם אם המליצו לכם על ספר, אל תסתפקו בכך. על ספר המטרה לענות על הצורך הספציפי של הילד שלכם. כך למשל יש ספרים רבים שעוסקים בלידת אח. לפני שתקנו בררו לעצמכם - האם אתם רוצים להכין את האח הגדול להיעדרות של אימא מהבית כשהיא תהיה בביה"ח? להכין אותו לכך שתהיה תחרות על משאבי ההורים? אולי להבהיר שלמרות התחרות תאהבו אותו בכל מקרה? יש ספרים שיענו על כל הצרכים שלכם, ויש כאלה שיענו רק על חלקם. משום כך כדאי וצריך לקרוא את הספר לפני שקונים אותו.
 
  • אחרי שקניתם ספר וקראתם אותו עם הילד, כדאי לתת לילד לבחור בעצמו מתי הוא מעוניין לקרוא אותו שוב.
 
  • לסיום, כמו שלא כדאי להציף את הילד במשחקים, כך גם בספרים. חשוב ונכון שתהיה ספריה קטנה בבית, אך מומלץ מאוד להכיר לילד גם את הספריה העירונית. ברוב הספריות יש גם פינת משחקים קטנה ונעימה. זו הזדמנות ללמד את הילד לחלוק (אנחנו לא קונים את הספר, אנחנו שואלים אותו ואחרי שנקרא נחזיר אותו – הוא לא שלנו) ולשמור על דברים.

ספרים מומלצים עם הסברים וטיפים שימושיים תוכלו למצוא ב www.zmanhorim.co.il

והנה רשימת מכולת קצרה לשימושכם:

  1. להתאים את הספר לגיל הילד
  2. לוודא שהסיפור מעניין אתכם ואת הילד.
  3. לבדוק האם הספר מתאים לכמה פעילויות.
  4. לבדוק האם הספר מתאים לכמה רמות שיח.
  5. לוודא שהספר עונה על הצורך הספציפי שלכם ושל הילד.